Hangsugárzó HiVi

Extrém keskeny, mégis teljes értékű hangsugárzó? Igen!
A manapság gombamód szaporodó zárt és bass-reflex, esetleg bandpass dobozok hatékonyságán messze túlmutat az exponenciális tölcsér és a transmission line. Az alábbi doboz két utóbbi keresztezéséből született meg, így képes egy parányi membrán segítségével kielégítő mélyátvitelre.
Magasabb frekvenciákon – a felső basszustól a teljes középtartományon át a hallásküszöbön túlig – pedig már "csupán" minőségi alkatrészek és megfelelő konstrukció szükséges, hogy otthonunkban élvezhessük a hangszerek valódi hangját, azaz zenét halljunk.

Ezen frappáns bevezető után jöjjön a lényeg!
Egy valóban nagyon keskeny, és hallgatható doboz terveit teszem közzé. Ami kritikus, az a mélyközép (annak tekintem, nem pedig szélessávúnak) hangszóró párba válogatása és az átvitel mérése. Enélkül közel nem lesz az igazi.

Hangszórók:
– HiVi B3S "szélessávú"
– Akai ortodinamikus magas + 2 réteg filc



A hangszórók párba válogatás jelentőségét és eredményét szemléltesse egy-egy kép! 


6 mm-es MDF lapból készült, a két doboz testéhez ennyi anyag szükséges. 


Ragasztásnál jól fogjuk meg, ennek jelentőségét pedig ez a kép reprezentálja. 


Következzenek a tervek. Rengeteg hallgatás után jutottam el idáig, javítani biztosan lehet még, de csak nagyon meggondoltan nyúljunk hozzá! 



Csillapító anyagnak vékony szálas vatelint használtam. A kamrát közepesen szorosan kitöltöttem vele, az alsó nyílásnál pedig lazán elhelyeztem egy darabot, amely nagyjából 5 centivel magasabb. 
Máshova nem került belőle, a kanyarokba sem!

A magassugárzó elé két réteg zöld színű filcet helyeztem. Ez fontos, de az ideális anyagot csak méréssel tudjuk kiválasztani! 

A hangváltónál a jelölt értékű Remix alkatrészeket alkalmaztam, kivéve a légmagos induktivitást, ezt – a többivel egyetemben – a Logotech Kft.-től szereztem be. 

(Huzalozásnak öreg, 0.8 mm-es zománchuzalt használtam. A tekercs is ilyen átmérőjűből készült, a képen a 8 mm természetesen elírás.)